Яхта “Батьківщина”. Брати Бірюковичи
Брати Бірюковичи: Костянтин Львович (12.09.1927-13.08.2005) закінчив архітектурний факультет КІБІ у 1950 році , кандидат технічих наук, викладав на кафедрі архітектурних конструкцій КНУБА (тоді КІБІ), майстер спорту; та Дмитро Львович (2.02.1937-26.06.2021) закінчив будівельно-технологічний факультет КІБІ у 1959 році, також викладав у КНУБА, автор понад ста публікацій та нормативних документів, майстер спорту СРСР з вітрильного спорту.
Народились брати в родині архітектора Бірюковича Льва Костянтиновича і матері Марії Хрісанфовни. З дитинства захоплювалися водними мандрівками, весь свій вільний час проводили на водах Дніпра. Обидва закінчили школу, потім Київський інженерно-будівельний інститут, обидва захистили кандидатські дисертації, пройшли шлях від майстрів на виробництві до керівних посад, викладали в своїй Alma Mater.
Перша розробка Дмитра Львовича Бірюкова була у 1960 році, матеріалом для неї служили залізний каркас, цемент і пісок. Це була першу у світі яхта з цементу – 8-метрова яхта «Цементал», яхта із зазначеного матеріалу не тільки добре трималася на воді, вона показувала чудові результати, які відрізняли її за характеристиками від дерев’яних побратимів. У 1961-му році яхта вже була спущена на воду, а в 1962-му була здійснена перша подорож з Києва до Херсона і назад. Протягом навігації 1961-62 років яхта зарекомендувала себе як надійний і економічний в обслуговуванні та ремонті засіб пересування на водному просторі. Було кілька випадків зіткнень із різними суднами, включаючи 600-тонну баржу, після чого шхуна залишалася неушкодженою, з абсолютно сухими трюмами.
У 1967 році братам Бірюковичам вдалося створити першу громадську спортивну організацію яхтсменів Києва — Київський міський круїзний яхт-клуб, своїм ентузіазмом заохочуючи молодь до яхтенного спорту. На момент заснування в клубі базувалось 8 яхт, на 2012 рік Київський міський крейсерський яхт-клуб є найбільшим в Україні і має 120 яхт. Переважна більшість яхт збудована силами яхтсменів клубу.
Із спогадів Олега Коваля, вихованця яхт-клубу:
https://story.kiev.ua/publikacii/blog/batkivshhina/
«Історія, про яку мало хто знає, для мене розпочалася в 90-х роках минулого століття, коли я зустрів київського мандрівника, одного з засновників Київського міського круїзного яхт-клубу, Дмитра Львовича Бірюковича. Тоді мені, чотирнадцятирічному хлопцеві, було незрозуміло, що поруч з нами, вздовж набережної від мосту Патона до ще недобудованого Південного мосту йшла людина — легенда, яка здійснить кругосвітню подорож на розробленій за власною технологією і самостійно побудованій цементно-сталевій шхуні “Батьківщина”. Ідучи швидким кроком, чоловік невеликого зросту, тримаючи шкіряний портфель у правій руці, з непідробною живою зацікавленістю розповідав нам про свої пригоди та нові розробки у яхтобудуванні.
Тоді ми вперше дізналися про існування цементних шхун, матеріалом для яких служили залізний каркас, цемент і пісок. Пригадую свій сумнів — як така посудина може триматися на плаву?! Проте яхта із зазначеного матеріалу не тільки добре трималася на воді, вона показувала чудові результати, які відрізняли її за характеристиками від дерев’яних побратимів. Мова йшла про першу у світі цементну яхту “Цементал”, розроблену і побудовану випускником КНУБА Дмитром Львовичем Бірюковичем у далекому 1960 році!
Усі ці історії ми слухали під час дороги до яхт-клубу від його засновника і поступово заражалися ідеями та пригодами мандрівника. Дійшовши до клубу, ми отримували в розпорядження парусні човни “оптиміст”, із надзвичайним захопленням вчилися ходити під вітрилами, ловлячи легкі потоки вітру.
Декілька разів нам доводилося бути учасниками регат, правда, як юнги та на допоміжних суднах, але це ніяк не впливало на наш настрій. Повертаючись до клубу, ми продовжували брати участь у будівництві цементно-сталевої шхуни “Батьківщина”. У будуванні великого вітрильника брали участь близько 100 людей різних спеціальностей. Яхта була виготовлена із склоцементу. Через деякий час, у 1991-му році, непомітно для нас, разом з проголошенням незалежності України, “Батьківщина” була спущена на воду. Почалися перші випробування, під час яких були усунені дрібні недоліки. Згодом, з’явилася стійка впевненість — шхуна готова до кругосвітньої подорожі.»
У 2000 році Дмитро Львович організував кругосвітню експедицію під назвою “Нехай світ дізнається про Україну!”. У період з 2000 по 2004 роки шхуна “Батьківщина” подолала маршрут, що відповідає відстані в 1,5 довжини екватора, побувала на всіх континентах, відвідала 14 країн і 70 портів, була у водах трьох океанів…. Це був довгий шлях зі штормами та штилями, переповнений пригодами та небезпеками, з поломкою GPS та блуканнями по Атлантиці…
https://www.youtube.com/watch?v=8Zt4PwZMW5c
Якось в Туреччині капітана “Батьківщини” запитали, що це за дивний прапор майорить на щоглі. Тоді команда зробила стенд з картою та короткою інформацією про Україну: столиця, кількість населення, національна валюта та пришвартовуючись у різних портах, виставляла його на палубі.
Коли “Батьківщина” дісталася берегів США, новина про експедицію з’явилася на перших сторінках Los Angeles Times та The New York Times. Американці дивувалися — як на такому судні можна перепливти океан.
Ближче до завершення експедиції фінансовий запас команди вичерпався, шхуні “Батьківщина” був потрібен ремонт для повернення на Батьківщину. Але не знайшлося спонсорів для ремонту. І було прийнято важке рішення – залишити яхту в США, а команді повернутись додому…
Що стосується яхти “Цементал”, то з нею все гаразд. Яхта базується в Дніпрі і до цього часу на плаву, щиро приймає на свій борт любителів річкових прогулянок.
Продовжує своє життя і яхт-клуб, працююча при яхт-клубі дитяча секція щорічно дарує радість спілкування з вітрилами десяткам молодих яхтсменів. Це ідеальне місце, де діти можуть навчитися мистецтву вітрильного спорту. Деякі з молодих моряків не тільки навчаються заради задоволення, але і перемагають в змаганнях на національному і світовому рівні!
https://www.yacht-club.kiev.ua/
Яхт-клуб виступав і продовжує виступати одним з організаторів регат, в тому числі: «Кубок великого Дніпра» та «Вітрильний Жур-Тур». Регати із зрозумілих причин тимчасово припинилися з 2022 року.
«Кубок Великого Дніпра» (КВД) – традиційний вітрильний марафон від Києва до Чорного моря, започаткований Київським міським крейсерським яхт-клубом у 1977 році, ініціатором якого був засновник та багаторічний керівник Клубу – Костянтин Львович Бірюкович.