Кафедра “Водопостачання та водовідведення”. Від теорії до практики, від практики до наукової статті.
Як поєднати теорію й практику? Як заохотити студентів приймати активну участь у навчальному процесі? А можна поставити питання не в такий формальній формі? Якщо студенти самостійно формують постановку задачі, самостійно шукають вихідні данні для проведення експерименту? Якщо сам студент визначає які фактори є незалежними й що саме цікаво дослідити. Де знайти статистично значущі данні? Й саме у цей момент зароджується зацікавленість у навчанні. Ми разом обговорюємо постановку завдання. А далі … далі ми із студентами занурюємось у невідоме – ми генеруємо план експерименту. Проводимо відповідні вимірювання, або – у даному випадку – збираємо вихідні данні на основі експлуатації водопровідної мережі.
Саме у цей момент спільного спів творчого процесу ми – студенти й викладачі – стоїмо по одну сторону барикади. Ми з боку Науки, суворих й послідовних наукових методів дослідження, за відтворюваними стандартними алгоритмами математичної статистики, а по той бік – Невідоме. Невідоме, але дуже цікаве й цей час, сподіваємось разом, й зароджується любов до науки у студентів науковців магістрів, які вперше поєднують науку та теоретичні положення із практикою.
Такий шлях подолав студент групи ВВ-61 Поліщук Віктор при ознайомленні із новим курсом “Аналіз та моделювання експерименту”, викладач к.т.н., доцент кафедри “Водопостачання та водовідведення” Копаниця Юрій Дмитрович й керівник дипломного проекту к.т.н., доцент Аргатенко Тетяна Вікторовна. Ознайомившись із теоретичними положеннями базових статистичних методів математичної статистики: базові статистики, Дисперсійний аналіз, Кореляційно-регресіний аналіз. Теоретичні положення Планування експерименту й практичний досвід у подальшому отримано у спеціалізованій статистичній програмі Statgraphics Centurion XV.
Результати представлено на міжнародній практичній конференції “Ecology, Resource, Energy – 2022”, записано відео доповідь із завантаженням на сайт конференції та – у якості остаточного результату – написано наукову статтю й опубліковано у науковому збірнику “Проблеми водопостачання, водовідведення та гідравліки”.
У такий спосіб реалізовано ідею поєднання теоретичних положень навчального предмету, практика й власний досвід сучасної математичної обробки наукових результатів, які опубліковано й у майбутньому буде покладено в основу Дипломного проекту.
На наш погляд, саме такий досвід поєднання теорії окремого навчального предмету, практики та самостійного пошуку даних із постановкою задачі, досвід сучасної наукової обробки даних й участі студента у публікації наукових результатів дозволяє розкрити у повному обсязі внутрішню красу та наповнення конкретного предмету для майбутніх молодих фахівців. Пробудити у кожного власну активну позицію й бажання навчатись та відкривати нові невідомі факти.
Наука й практика єдині. Побажаємо нашим студентам творчого натхнення й бажання вчитись! Спробуємо поєднати власну зацікавленість й співавторство студентів у формулюванні індивідуальних практичних завдань, які можуть бути частиною курсових, докладів, публікації наукових статей й власного Дипломного проекту! Головне – починати це з першого курсу!
к.т.н., доцент каф. “Водопостачання та водовідведення” Копаниця Ю.Д.
к.т.н., доцент каф. “Водопостачання та водовідведення” Аргатенко Т.В.
Від теорії до практики, від практики до наукової статті